poniedziałek, 19 czerwca 2017

La vita è bella

Truskawki na śniadanie, truskawki na obiad, truskawki na kolację. Do lemoniady, ciasta, sałatki, jako koktajl i sorbet - truskawki dobre na każdą okazję... Wydawało się, że po rekordowo zimnej wiośnie nic z tego nie będzie, a tu nagle zrobiło się super truskawkowo. Nie wiem jak u was, ale u mnie plony są rekordowe, a smak wyjątkowo słodki. Oczywiście moje dwa metry kwadratowe truskawek nie pokrywają wszystkich truskawkowych potrzeb w sezonie i na dżemy raczej ich nie przerobię, ale na bieżące potrzeby w wystarczą. Wygrzanej słońcem truskawki prosto z krzaczka nie da się niczym zastąpić.







Jeden zbiór truskawek z dwóch metrów kwadratowych



Trzeci sezon truskawki rosnącej w kostce tarasowej


Doczekałam się też czerwonych porzeczek. Dwudziestu kilku :) Na początek dobre i to.




W warzywniku było bardzo kiepsko. Ani to, co posiałam w marcu i kwietniu, ani rozsada nie chciały rosnąć. Nawet mi już przez myśl przeszło, żeby go zlikwidować, ale wzięłam się do roboty, podsypałam kompostem (pojawił się w marketach), podlałam biohumusem, dodałam naturalny nawóz z... owczej wełny (ciekawe co nie?) i roślinki ruszyły z miejsca.
 




Bób został w tym roku zmasakrowany przez mszyce. Już miałam coś podziałać, ale zobaczyłam na nim biedronki i dałam sobie spokój. Coś niecoś zaczyna się na nim pojawiać, więc może jakieś plony z tego będą.





Przy okazji większych zmian, o których będzie poniżej na tarasie pojawiła się ogromna skrzynia - warzywnik. Na razie testuję czy taki warzywnik się sprawdzi. Póki co pierwsze efekty są obiecujące.


 


Po pożegnaniu z tulipanami i azalią w ogródku zrobiło się trochę pusto i przez kilka tygodni dominującym kolorem była soczysta zieleń przełamana jedynie przez majestatyczne kule czosnków. Samosiejki naparstnic w tym roku jeszcze nie zakwitły, więc kupiłam na targu kilka kwitnących sztuk, żeby wypełnić przestrzeń. Zupełnie niespodziewanie rozszalały się róże. I to jest ogromna niespodzianka, bo po zimie wszystkie wyglądały dość marnie i byłam przekonana, że solidnie zmarzły. Tymczasem po radykalnym wiosennym cięciu i dokarmieniu nawozem długodziałającym do róż zaczęły dziać się cuda. Nawet bezimienna marketowa róża, którą już dawno skazałam na straty, bo od kilku lat prawie w ogóle nie kwitła, pokazała wreszcie na co ją stać. Bez przekonania przesadziłam ją jesienią na puste miejsce na rabacie i nawet jakoś szczególnie nie okryłam. Chyba spasowało jej nowe miejsce.
Od połowy czerwca do ogródka wracają wreszcie kolory. Kwitnie szałwia, dzwonki i cynie, które znowu posadziłam w donicach. Powoli otwierają się ostróżki, a lada dzień będzie można podziwiać przetaczniki, przetacznikowce i szałwię muszkatołową, która okazała się biała (co jest dla mnie sporym rozczarowaniem po półtora roku czekania).  Zakwitła już nawet pierwsza jeżówka. Póki co koloru dodają kompozycje kwiatów doniczkowych, których jakoś sporo w tym roku wsadziłam, choć obiecałam sobie, że tego nie zrobię. Jakoś tak wyszło. Zdjęć na razie nie mam. Jeśli ładnie się rozrosną, to może pokażę je następnym razem.



Róża Bonica

Róża pnąca New Dawn

Bezimienna róża z marketu













Po wielu przemyśleniach i przeprowadzeniu stosownej kampanii informacyjnej wśród sąsiadów zdecydowaliśmy się wreszcie na wielki krok w naszym ogródku - posadziliśmy drzewa. Przygotowania trwały długo. W poszukiwaniu donic przejrzeliśmy nieskończone zasoby internetu, a za drzewkami zjeździliśmy kilka podkrakowskich szkółek. Wybór był bardzo ograniczony, a największą trudność mieliśmy w znalezieniu czegoś co zmieści się gabarytowo, ale jednocześnie będzie wyglądać jak drzewo, a nie jak kulka lub kilka gałązek na długim patyku.  I tak metodą eliminacji, pożegnaliśmy się z cudnej urody dereniami, wiązami i klonami, a przygarnęliśmy trzy rajskie jabłonki Lemonei. Drzewka całkowicie zmieniły przestrzeń wokół nas i wywołały spore zainteresowanie. Teraz pozostaje tylko mieć nadzieję, że będą dobrze rosły i że nie będą to ostatnie drzewka na tym osiedlu.


Lepsze niż jakakolwiek siłownia

Zapraszamy do środka


Widok z ulicy

Mój widok z tarasowej kanapy


Widok z okna pani Zosi


Pod drzewkami zupełnie przypadkiem powstały ciekawe kompozycje. Przypadkiem, bo w wyniku przesadzenia roślin, które wcześniej dość bezładnie rosły w różnych częściach ogródka. W jednej ze starych skrzynek na tarasie miałam golterie. Kupione jako dekoracja na Boże Narodzenie, nie tylko przetrwały zimę, ale zaczęły się pięknie rozrastać, więc żal mi było je wyrzucić. W drugiej tawułkę chińską, która w ciągu czterech lat pięknie mi się z jednej roślinki rozrosła się w cztery dodatkowe. W trzeciej skrzynce pomiędzy siewkami bratków dusiły się krzewinki, które chyba też są jakąś odmianą tawuły. Do tego doszła kupiona kiedyś na ZtŻ pęcherznica kalinolistna Little Angel, która do tej pory czekała sobie wsadzona w kąciku obok berberysów i krzew migdałka. Kombinowałam, przestawiałam i jakoś tak mi się to wszystko razem ułożyło. A że zostało kilka pustych miejsc dołożyłam jakaś niską bylinkę z marketu, która nawet nie miała nazwy oraz tymianek i rozmaryn, które stały sobie na półce w doniczkach. Szczęśliwym zbiegiem okoliczności w pobliskim markecie rzucili akurat przepiękną bordową trawę Uncinia Rubra, która idealnie mi tą składankę uzupełniła. 








Lubię sobie co roku zerknąć na zdjęcia z pierwszych tygodni po przeprowadzce i porównać z tym, jak ogródek wygląda teraz. To już taka moja mała tradycja. Kiedy przypominam sobie od czego zaczynaliśmy w 2013 to wszystko wydaje mi się wręcz niemożliwe.


Pierwszy sezon mojego ogródka i zabawna tendencja do robienia wysepek na środku trawnika.


I tak sobie teraz wieczorkami siadam na tarasie i patrzę na to zielone dobro wokół mnie. Czasem nawet uda mi się z sąsiadkami wysączyć kieliszek wina doprawionego poziomkami lub truskawkami prosto z krzaczka. Myślę sobie wtedy "La vita è bella".


















16 komentarzy:

  1. Pięknie wygląda Twój ogródek, przepięknie.
    Gratulacje :-)
    Wśród truskawek masz tez poziomki ?
    Ja tez muszę popracować nad swoim...
    Tylko że ciągle jakieś remonty mi robią...
    Jesteś świetną inspiracja dla innych :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ci bardzo za miłe słowa. Miałam nadzieję, że uda mi się pokazać, że naprawdę można zazielenić przestrzeń wokół siebie, niezależnie od jej lokalizacji i wielkości.
      Poziomki są obok truskawek - jeden rządek na podwyższonej rabacie i dwa poza nią, na zewnątrz rabaty. Te na zewnątrz rosną trochę lepiej.

      Usuń
  2. Jesteś mistrzynią wykorzystania przestrzeni! Nie zdziwiłabym się, gdybyś miała tam jeszcze własne ziemniaczki. Masz? Aga, zrobiłaś podwyższone grządki, może zrób sobie jeszcze pięterko? Powiększysz areał. Co Ty na to?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trafiłaś w dziesiątkę. Jest i ziemniak... w donicy :) Jeśli coś z tego będzie, na pewno go pokażę. Mój mąż też stwierdził, że skoro miejsce się skończyło, to chyba przyszedł czas budowania ogródka w pionie. Może to jest pomysł na kolejny sezon.

      Usuń
  3. Jak cudnie masz teraz! Jak w rajskim ogrodzie i to nie tylko z powodu rajskich jabłuszek! :)) Lubie patrzeć na Twój ogródek, na tą miłość, jaką mu dajesz,a on wspaniale Ci się odwdzięcza. Masz tam tyle dobra, że trudno wypunktować w komentarzu wszystkie zachwyty.
    A widzę, ze truskawki masz wyściółkowane korą - i jak sprawdza się ta metoda, bo ja już z tymi chwastami między truskawkami nie mam siły!
    I te szklarenki wiszące na słupie są świetnym pomysłem,wyglądają bardzo dekoracyjnie (chyba zgapię na swój balkon). ;)
    Buziaki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ewuniu, truskawki nie są w ogóle wyściółkowane. Kora jest tylko na ścieżce od bramki do tarasu, tuż obok poziomek posadzonych obok podniesionej grządki. Myślę, że nie było by im z korą dobrze. Chwastów w truskawkach nie mam zbyt wiele, bo są posadzone bardzo gęsto. Tylko gdzieniegdzie jest posadzony czosnek, bo chyba lubią jego towarzystwo.
      A szklarenki tak naprawdę stoją na metalowym regale z Ikei. W sumie jest on tak delikatny, że nie rzuca się w oczy. To miała być taka forma zastępcza zamiast szklarni i tak już jakoś zostało.
      Pozdrowionka i uściski.

      Usuń
  4. Cooodnie poprostu!
    czekolada

    OdpowiedzUsuń
  5. Piękny ogród. Brawo. Podziwiam ludzi, którzy zmieniają świat na lepsze. Kiedyś było tyle ogrodów przy blokach, a teraz posucha. Ciesze się, że są osoby, które chcą ubarwić ten świat, życie. Wielkie brawo.:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Rzeczywiście kiedyś więcej tej zieleni było na osiedlach. Tym bardziej trzeba działać.

      Usuń
  6. Dlaczego ten Kraków musi być tak daleko? Tak mi już strasznie tęskno za Tobą. A jeszcze ogródek po liftingu wymiata. Bosko jest!
    P.S. Szałwia biała?? Pokaż! Moja owszem była bledziokiem, ale miała jakiś tam kolor na brzegach płatków.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie ja tez jestem za tym, żeby Kraków i Poznań były bliżej. Z szałwii zrobił się mutant - ogromna i mało atrakcyjna, a kwiaty nijakie (wyślę ci fotkę na FB). Chyba jednak ją usunę, bo efektu ne daje i psuje proporcje. Za wielka jest na rozmiary mojej rabatki.

      Usuń
  7. Wyjaśniła się zagadka tajemniczych skrzyń :) Ty mnie chyba nie przestaniesz pozytywnie zaskakiwać. Wybór drzewek -fenomenalny! Będzie rajsko ;)
    Nie wiem jak Ty to robisz, że wszystko takie do przodu, moje papryczki nawet kwiatków jeszcze nie mają...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haha, no staram się, żeby nie było nudno. A co do papryczek itd. Robilam rozsadę na początku marca, a może i pod koniec lutego. Dużo wcześniej niż zwykle, bo zwłaszcza papryczki potrzebują sporo czasu.

      Usuń
  8. Uwielbiam truskawki, mogłabym je jeść bez końca:) Rozszerzona rzeczywistość

    OdpowiedzUsuń
  9. Piękny ogród i piękne zdjęcia. Coraz rzadziej widuje się malwy obecnie a szkoda bo to jedne z ciekawszych kwiatów jakie można posadzić. I bardzo dobrze się rozrastają, czasami aż za dobrze.

    OdpowiedzUsuń